De Thora, als een manier van leven, geschikt voor alle tijden

September 18, 2015

Beste vrienden,

We ervaren op het moment dat we geschud worden op alle fronten van ons leven, inclusief het extreme weer, middels de nevel en de hitte, die tegelijkertijd over ons heen komen. Plotselinge regenbuien in het zuiden; de onstabiele situatie in Jerusalem op de Tempelberg, Judea en Samaria en de terroristische acties die daar plaats vinden; het gooien van stenen, het neersteken van mensen, andersoorsoortige aanvallen, die meer frequent voorkomen dan voorheen. In Syrië, wordt de situatie steeds slechter en de grens met Israel is fragiel. En natuurlijk hebben we de Russische aanwezigheid in Syrië, Rusland die steeds meer betrokken raakt in de strijd in onze regio.
Alles bij elkaar genomen, zouden degenen die ons leiden, degenen die begrijpen waar de geschiedenis in de Bijbel over gaat, het nu uit moeten gaan schreeuwen! Dit is de tijd om wakker te worden! De klok tikt door, eist van elke persoon om wakker te worden uit de mistige, langdurige slaap van duizenden jaren van ballingschap.Het vereist kracht en misschien een sprong, waarbij we geforceerd worden om af te komen van onze oude gewoonten, en uit de vaststaande vorm [van ons bestaan], die geleid heeft tot afbraak in de diepte van onze ziel. Wanneer ik spreek over springen, bedoel ik natuurlijk een "innerlijk ontwaken", een moment van "beslissen". Waar heb ik het dan over? In de Parasha "Nitzavim" (opstaan), verschijnt een wonderbaarlijke psalm, welke ons opwekt tot een andere vernieuwde manier van denken. Het staat beschreven in Deut. 30:11 “11 Want ditzelve gebod, hetwelk ik u heden gebiede, dat is van u niet verborgen, en dat is niet verre. 12 Het is niet in den hemel, om te zeggen: Wie zal voor ons ten hemel varen, dat hij het voor ons hale, en ons hetzelve horen late, dat wij het doen? 13 Het is ook niet op gene zijde der zee, om te zeggen: Wie zal voor ons overvaren aan gene zijde der zee, dat hij het voor ons hale, en ons hetzelve horen late, dat wij het doen? 14 Want dit woord is zeer nabij u, in uw mond, en in uw hart, om dat te doen.."
Zoals het hier staat en de manier waarop we deze psalm kunnen begrijpen, het verzoek is helder en verplichtend. Er is geen behoefte om iemand de autoriteit of de macht te geven op het monopolie van de Bijbel. Er wordt van mensen gevraagd kennis te absorberen en te leren overeenkomstig wat ze aan kunnen met hun begrip. In andere woorden: De Thora is gegeven aan alle Joodse peronen en op een bepaalde manier ook aan mensen in het algemeen. Omdat dat ons leven is! Iedere persoon kan de Thora-onderwijzing van Mozes, gegeven op de berg Sinaï, in zijn of haar persoonlijke leven invoegen als basisbeginsel.

Eeuwen geleden kwam een grote ziel in deze wereld, de grondlegger van het Chassidisme, Rabbi Israel Baal Shem Tov, die aanvoelde dat de Thora
op een vervormde manier, alleen voor slimme genieën was weggelegd. Rabbi BaShT z'l stak al zijn energie en visie in het opnieuw toegankelijk maken van de Thora voor de gewone man, zelfs voor de meest eenvoudige persoon onder ons mensen. Voor deze stap, was moed nodig en het kwam van een moedig man die was niet bang om te breken met wat als gangbaar gezien werd onder de toenmalige Joodse gemeenschap, zelfs als de resultaten rampzalig waren. De echo klinkt nog na in ons bestaan vandaag. Hij kreeg te maken met beledigingen en boycots, door Rabbies die in zijn tijd leefden en hem zagen als een verrader.

Degenen na hem, die hetzelfde deden. waren Rabbi Nachman van Braslav en andere Chassidim, die herstel brachten in de relatie tussen Joden en G-D en naar mijn mening [het beleven] uitbreidden. Rabbi Avraham Itzchak Kook (gezegende zij zijn herinnering), riep het uit vanuit de diepte van zijn visie, op grond van zijn studies uit de Thora en het land van Israel en ging zelfs zo ver in zijn woorden aan iedere ziel met de clou: "Je hebt de wind in je vleugels!! Pak het op en ga voor jezelf studeren. Wees jezelf, want daar kan je ervaren wie je zelf bent en de kracht van je persoonlijkheid waarnemen! Vanaf dat punt zul je je dichter bij G-D weten!"

Hij had ook beledigingen en boycots te verdragen, maar zelfs al voelde hij zich geïsoleerd, hij had de moed van mannen met een visie. Hij schreef poëzie en zijn inzichten werden gretig gelezen door velen die begrepen dat er geen ruimte is voor afbraak, maar juist voor ontwaken en het instrument te leren kennen wat Mens genoemd wordt en hoe Torah levend kan zijn met een speciale ziel. Dit alles bevindt zich in het basis frame, waarin Torah op een acceptabele manier zijn weg vindt. We moeten ons herinneren dat onze G'd ons Torah heeft gegeven en aan buitenstaanders kan het dan schijnen als limiterende wetten, maar het schijnt dat echte vrijheid voorkomt uit de balans tussen goed en kwaad en maakt dat een persoon terugkomt bij de kroon van de Schepper.

De laatste gebeurtenissen op de Tempelberg.

Zoals u allemaal weet, hebben we het scenario van de intifada in Judea en Samaria en ook op de Tempelberg. Wat zegt de Bijbel over al deze moeiten waar we door gaan? Het zegt door de profeet: "Er zal moeite naar Israël komen en we zullen niet in staat zijn eruit te komen..." Inderdaad deze moeite die we vandaag de dag ervaren, heeft niet maar één oplossing. Maar voordat we de oplossing kunnen raken, moeten we één simpel ding begrijpen: De man die Israël leidt, moet, om te slagen in zijn taak, zijn verplichtingen in het samenwerken met de Almachtige voldoen. De stemmen, die gehoord worden, maken het niet gemakkelijker voor hem als eerste minister. Er is veel druk zeggen ze en het antwoord is heel eenvoudig: Als de leider van Israël zich niet houdt aan de wetten van de Landen van de wereld, zal hij onder druk staan. Laten we ons herinneren dat ook de koningen van Israël in Jeremia's dagen, hoofzakelijk Zedekia, in vrede wilde leven zonder problemen en luisterden niet naar wat de profeet te zeggen had noch naar G'd, die hen opdroeg te vechten tegen Nebukadnessar. En we kennen het verhaal over Zedekia en zijn koninkrijk. We hebben niet zo'n leider en vandaar al onze problemen. Ons leiderschap is zonder visie en waar er geen visie is zal het land gebroken worden. Uiteindelijk is hier de oplossing: zoals ik zei, vertrouwend op de Bijbel, zullen onze problemen groot zijn, en we zouden er niet uit kunnen komen op onze eigen kracht en wijsheid. Maar G'd, de G'd van Israël, zal in staat zijn zoals staat in parasha "Hazinoe" (Luister): "Kijk naar Mij, Ik ben de ene en er is niemand anders." Om Zijn heilige Naam te kennen voor ons en de volkeren, zal "de Eeuwige niet liegen, en op die dag zal de naam van de Eeuwige één zijn."

Stichting L'Chaim-to-life is het jaar begonnen en we voelen dat onze boodschap uniek is. We tonen een voorbeeld van de manier te zorgen zonder bureaucratie, zonder waardeloze kantoren of donkere gebouwen, zoals ons doel is geweest gedurende deze 11 jaar. Dit is onze roep aan u, schud nieuwe mensen wakker, die ons kunnen ondersteunen bij onze gezegende missie, die gebaseerd is op de Bijbel: "Houdt van uw naaste als van uzelf"!

Gezegende tijd,
Daniel

Gmar Chatima Tova (Moge u ingeschreven zijn (in het Boek des Levens) ten goede) aan allen die ons zegenden voor het nieuwe jaar.
Daniel Braun